Gudfar/Gudmor

Har funderat på det här med gudfar/gudmor ett bra tag nu. Jag och H har delade åsikter om det. Jag vet att det är en tradition eller vad man nu kan kalla det att barnets gudfar/gudmor är de personer som ska ta hand om barnet ifall någonting skulle hända barnets föräldrar eller den/de som har hand om barnet. Men jag vill ju att hans och mina föräldrar ska ta hand om C ifall någonting skulle hända oss. För mej så är det en självklarhet. Men jag tycker inte att man ska ha sina föräldrar som gudfar/gudmor till sitt barn. De är ju ändå en stor del av barnets liv redan som det är och barnet vet ju att de är betydelsefulla för både oss och C i detta fall. Jag är mer för att man väljer någon som man vill ska vara en del av Cs liv och som man tror har en bra inverkan osv och det har ju redan mina och Hs föräldrar. För vissa så är det tydligen så att när man väljer gudfar/gudmor så skriver man även under papper på att det är dessa personer som ska ha hand om deras barn ifall någonting skulle hända. För mej är det "bara" en symbolisk handling som visar att man uppskattar en person så pass mycket att man vill att de ska vara en del av ett litet barns liv. Men man behöver väl inte ha just den personen som förmyndare av ens barn om någonting skulle hända?

Kommentarer
Postat av: MLee

Det var så förr, men i dagsläget så går ärendet genom socialen, och de i sin tur gör en utredning på vem/vilka som är mest lämpliga. Dont worry ;)

2009-06-08 @ 08:03:21
URL: http://mlee.blogg.se/
Postat av: Kicki

På vårat dop fick Kevin 3 gudföräldrar. Och dom 3 har inget med att göra att dom ska ta hand om honom ifall något händer oss. Visst dom har fått papper på att dom är gudföräldrar. Och de är som du skriver att de är personer som man vill ska vara med att dela livet med Kevin och bry sig lite extra om honom.

Om man vill ha papper på vem som ska ta hand om barnet ifall nått händer än så måste man gå till socialkontoret.

2009-06-08 @ 19:21:34
URL: http://kicki.webblogg.se/
Postat av: Mimma

MLee: men vad skönt att det är så. men vem utav familjen som är mest lämplig då eller? för man vill ju att det ska vara någon inom famlijen som ska ha hand om barnet.



Kicki: Hehe vad skönt. jag blev ju lite rädd för ett tag. Men det är väl ändå någon inom familjen/släkten som får ta hand om barnet isf?

2009-06-08 @ 20:07:00
Postat av: Kicki

Det tror och hoppas jag iaf! :) Har ni sagt till era föräldrar att ni vill de så borde dom lätt kunna få de genom att säga som de är. Närmaste släktingarna och att de är eran vilja. Men nu ska du inte tänka så :) De kommer inte hända er nått. Ni kommer få leva långa liv tillsammans med eran son :)

2009-06-08 @ 23:19:59
URL: http://kicki.webblogg.se/
Postat av: Mimma

Kicki: jo hehe hoppas jag verkligen men tänkte för är nog på tiden att välja gudföräldrar till C och då kom den här tanken på hehe =) förhoppningsvis så kommer det inte hända oss något på ett tag :P

2009-06-09 @ 08:19:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0